maandag 24 mei 2010

Het Nieuwe Werken


Unified communications, telewerken, cloud computing, videoconferencing. . . verschillende begrippen die in het woordenboek van de moderne manager niet zullen ontbreken. Onder het mom van duurzaamheid en sustainability worden nieuwe organisatievormen & technologieën - het Nieuwe Werken - ingezet om zo de milieubewuste werkgever uit te kunnen hangen. Goed voor het milieu, goed voor het bedrijfsimago, en dus goed voor de omzet: een duidelijke win/win/win-situatie.
Dat het niets mag kosten moge duidelijk zijn. Een win/win/lose-situatie is ondenkbaar. Het Nieuwe Werken stijgt dan ook in populariteit naarmate aswolken dikker en files langer worden. Want dat het Nieuwe Werken aantoonbaar geld oplevert is inmiddels wel bewezen. Alcatel bewees in een recent uitgevoerde pilot waarbij ruim 900 werknemers waren betrokken, dat thuiswerken loont: per werknemer verminderden niet alleen de werkgerelateerde CO2-uitstoot en het woon/werkverkeer, maar daalden ook de kosten.
Dat bedrijven het Nieuwe Werken omarmen omdat ze zo begaan zijn met het milieu, gaat er bij mij niet in. Dat ze het doen omdat er geld te verdienen valt, wel. Maar de motivatie kan me niet zo veel schelen. Als ze het maar doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten