zondag 20 juni 2010

Bavariameisjes

Zesendertig meisjes die tijdens Nederland-Denemarken een dansje doen. . . het is ambush-marketing (een vorm van guerilla-marketing) maar ik noem het liever een charme-offensief. Hoe dan ook, Bavaria mag blij zijn met alle commotie: maximale aandacht voor minimale kosten, de natte droom van elke reclamemaker. Niet dat Bavaria correct gehandeld heeft. Dit soort grote sportevenementen zijn nu eenmaal alleen mogelijk omdat er sponsors met diepe zakken zijn. En ja, die stellen eisen en voorwaarden. Hoe ver dat kan gaan, bleek toen onlangs bekend werd wat nu precies het bidbook WK 2018 inhoudt, dat Nederland met de FIFA overeenkwam: Nederland moet indien nodig speciale wetten maken om de commerciƫle rechten van FIFA te beschermen, het moet de FIFA ondersteuning van politie en douane bieden, en exclusiviteit van reclameuitingen van sponsors garanderen in een straal van twee kilometer rondom wedstrijdstadions en langs de belangrijkste routes tussen stadions en vliegvelden. Enzovoort. Zuid-Afrika kan er van meepraten.
Sponsors zijn belangrijk. Dat geldt voor sport, dat geldt voor kunst, en dat geldt voor uitgevers. Zonder sponsors zou veel niet (meer) mogelijk zijn. Sponsors mogen alleen nooit de dienst uitmaken. Wat de FIFA eist is dan ook onacceptabel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten